Easy Blog Tricks


camarputih06@gmail.com..

tinggalkan link blog anda di bawah untuk di masukkan dalam list blog CamarPutih..Linkkan juga blog Camar Putih di blog anda.

jom merapu di sini

Followers

22.1.10

Cerdikkan soalan yang 'bodoh'!


Pandangan dan tanggapan terhadap golongan yang mendalami ilmu agama cukup ‘menggerunkan’. Masakan tidak, terkadang masyarakat memandang golongan ini umpama ‘malaikat pembawa rahmat’. Lebih jitu ‘kegerunan’ lagi takkala golongan ini di nobatkan dengan gelaran ‘serba tahu’!


“..eh Ustaz silalah…..”


khalifah yassin..


kemudi tahlil..


khutbah jumaat..


sembelihan binatang..


mandi jenazah..


marhaban..berzanji..


ceramah..kuliah..baca kitab ‘kuning’..


dot..dot..dot..dot…..


Maka persiapan yang rapi dari segi mental dan psikologi teramatlah penting. Usah nanti melatah berhadapan dengan masyarakat ‘pasembor’ membuatkan kita pening tidak ‘ketahuan’..


Andai ‘make up’ perasaan, ‘perang psiko vs perang psiko’ tidak di mulakan penguasaannya seawal yang mungkin, cerita mudahnya, sediakan tisu sebanyak yang mungkin di poket..


Peluh berjurai tidak berkesudahan..


Anda vs Soalan Bodoh!!


Pengalaman bergaul dengan ustaz tempatan atau gelaran umum, ‘ustaz pondok’ amat bermakna bagi saya. Walaupun orientasi pengajian berbeza, namun ‘emasnya’ mereka ini adalah pengalaman dan rapatnya mereka dengan masyarakat.


Dan yang lebih penting, penguasaan ilmu mantiq mereka dalam berhadapan dengan pelbagai persoalan bisa di teladani oleh ‘masyarakat’ timur tengah.


Lihat sahaja gaya ‘tok-tok guru pondok.


Bersahaja..


Maintain..


‘koro’..


Pernah seorang ustaz pondok berkongsi pengalaman berkenaan dengan sikap dan kerenah masyarakat. Soalan yang di tujukan pelbagai.


Tidak apa kalau soalan yang di tanya asbab tidak tahu. Tetapi, apabila soalan yang ingin di utarakan berbau ‘budu’ campur ‘cencaluk’, maka situasi 2 dunia bakal muncul di hadapan mata.


“ Enta kena cerdik baca soalan orang. Kadang-kadang ada yang bertanya untuk ‘test’ kita..dia dah tahu, saja nak tanya..lebih teruk lagi, bila dia tanya untuk malukan kita”.


“Bila soalan pun dah ‘bodoh’, maka jawapan pun ‘bodoh’lah..tapi biar cerdik!”


Pernah suatu ketika, setelah ustaz ( yang saya maksudkan ) ini selesai membaca kitab ( baca : situasi di kampong ), maka seperti kebiasaan di buka sesi soal jawab.


Seorang yang asing muncul mengangkat tangan.


“Ustaz, boleh tak ‘orang barisan’ jadi Imam?”


Jawapan tidak di jawab meluru. Kuntuman senyuman di ukir kepada umum. Di teliti ‘makhluk’ yang tidak pernah muncul selama ini, menjelma untuk bertanya soalan.


“Tak boleh..”


“Aiii ustaz…takkan tak boleh kot ‘orang barisan’ jadi imam??”


Nafas di tarik.. Buah ‘luku’ kuasa 2 akan di lepaskan.


“Dia camni..pasal apa orang yang duduk dalam barisan tak boleh jadi Imam..pasal Imam dah ada..kalau ‘orang barisan’ jadi Imam, batal la solat!”


Saya tergelak mendengar jawapan ‘kilas’ daripada ustaz itu.


“Dia JKKK..tak pernah pun datang..sekali datang nak tembak kita..tunggu lagi..”


………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Itu yang terkadang menggerunkan saya. Berhadapan dengan mad’u yang pelbagai ragam, membuatkan setinggi ilmu yang di pelajari, boleh lenyap sekelip mata!


Di antara tokoh yang saya kagumi di dalam membidas kategori ‘soalan-soalan bodoh’ ini adalah Almarhum Dato’ Fadzil Mohd Noor.


Kepetahan, kelancaran dan kegeligaan beliau menjawab dan membidas cukup padu dan ‘maut’. Lihat sahaja ketika beliau beraksi di pentas parlimen.


Tidak jemu untuk saya berulang kali melihat gaya ‘selamber’ beliau ketika memberi pukulan maut kepada MP Larut ( ketika itu ) yang cuba memprovoke dengan soalan ‘budak tadika’.


“apa la jadi ahli Parlimen macam ni..”



Gaya membidas yang cukup ‘kemah keming’!


Kerana kadang-kadang soalan macam ni, biar keras sikit ‘pulangannya’. Bertanya benda yang sudah tahu dan ma’ruf akan keadaannya.


“maka apabila hari kiamat sudah tiba, bumi dan langit akan di gulung kesemuanya..”terang seorang tok guru pondok.


“bumi dengan langit di gulung, lepas tu kena letak kat mana?”tanya seorang pendengar.


“di gulung keduanya, dan kemudian di letak atak kepala tok hang!!”


PAP AMIK SEBIJIK!!

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...