Easy Blog Tricks


camarputih06@gmail.com..

tinggalkan link blog anda di bawah untuk di masukkan dalam list blog CamarPutih..Linkkan juga blog Camar Putih di blog anda.

jom merapu di sini

Followers

19.12.08

Hamba Bernama Uwais al-Qorni

Dari Asir bin Jabir, beliau menyatakan,”Jika para Gabenor datang menemui Khalifah Umar al-Khattab, maka khalifah selalu bertanya,”Apakah di antara kalian yang bernama Uwais bin Amir?.” Sampai suatu ketika, khalifah berkesempatan bertemu dengan Uwais, lantas beliau jawabnya.
“Engkau dulu tinggal di Murrad kemudian tinggal di daerah Qorni?,” “Betul,” sahutnya.
Umar bertanya lagi,”Dulu engkau pernah terkena penyakit belang lalu sembuh tetapi masih ada belang ditubuhmu sebesar wang dirham?,” “Betul”.
Umar bertanya lagi,”Engkau memiliki seorang ibu?.” Lantas khalifah Umar menyatakan,”Aku mendengar Rasulullah s.a.w bersabda,”Uwais bin Amir akan datang bersama rombongan orang dari Yaman, dahulu tinggal di Murrad kemudian tinggal di daerah Qorni. Dahuli dia pernah terkena penyakit belang, lalu sembuh, akan tetapi masih ada lagi belang di tubuhnya sebesar wang dirham. Dia memiliki seorang ibu dan sangat berbakti kepada ibunya. Seandainya dia berdoa kepada Allah, pasti Allah akan mengabulkan doanya. Jika engkau boleh meminta kepadanya agar memohonkan ampun untukmu kepada Allah, maka usahakanlah.”
“Maka mohonkanlah ampun kepada Allah untukku..” Uwais al-Qorni lantas berdoa memohonkan ampun kepada Umar al-Khattab. Setelah itu, Umar bertanya kepadanya,”Engkau hendak pergi ke mana? “Kuffah,”jawabnya.
Beliau bertanya lagi,”Mahukah engkau aku tuliskan surat untukmu kepada Gabenor Kuffah agar melayanimu? Lantas Uwais menyatakan;”Berada di tengah-tengah ramai orang sehingga tidak dikenali itu lebih ku sukai.” ( Hadis Riwayat Muslim )

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...