Easy Blog Tricks


camarputih06@gmail.com..

tinggalkan link blog anda di bawah untuk di masukkan dalam list blog CamarPutih..Linkkan juga blog Camar Putih di blog anda.

jom merapu di sini

Followers

15.9.10

KES PEMBUNUHAN SOSILAWATI : Bukan lebai saja kena peringat, kata Nik Aziz!


Tugas dakwah menyampaikan seruan kasih sayang Allah kepada manusia adalah tugas setiap insan. Dan meletakan undang-undang Allah sebagai undang-undang tertinggi adalah asas kepada keamanan yang diberkati Allah bukannya mencipta undang-undang baru yang jelas gagal membasmi jenayah dalam masyarakat.

Datuk Seri Nik Abdul Aziz Nik Mat berkata sekiranya tugas memperingatkan manusia kepada ketakwaan hanya diserahkan kepada golongan agama semata-mata, akan terus berlaku kes pembunuhan kejam seperti yang menimpat Datuk Sosilawati Lawiya.

Menteri Besar Kelantan berkata tanpa peringatan seperti itu, tidak ada yang boleh mendinding manusia dari melakukan jenayah.

“Sayang sekali apabila tugas memperingatkan manusia agar bertaqwa kepada Allah SWT ini hanya diserahkan kepada imam dan lebai sahaja.

“Seolah-olah persoalan iman dan takwa ini hanya boleh disebut di mimbar masjid,” katanya.

Dalam satu kenyataan bagi mengucapkan takziah kepada keluarga Sosilawati hari ini, Nik Aziz berkata fenomena jenayah yang terjadi hari ini akibat sistem demokrasi yang tidak pernah menitikberatkan persoalan iman dalam dalam sukatan pengajiannya.

“Justeru, Islam melarang membunuh diri kerana nyawa bukan milik manusia. Perbuatan sekejam ini berpunca daripada tidak wujudnya rasa malu dan aib di hati pembunuh,” katanya.

Mengambil contoh pentadbiran Rasullah di Madinah, Nik Aziz berkata, sebagai “perdana menteri pertama negara Islam”, baginda sendiri mengulang peringatan demi peritangatan kepada seluruh rakyat.

“Saya yakin, jika inilah yang dititikberatkan oleh kepimpinan negara, insya-Allah akan berputik rasa gerun dan takut kepada Allah SWT di hati rakyat. Bukan gerun dan takut kepada undang-undang yang dibuat oleh manusia sahaja,” katanya.

“Keberkatan dan pencegahan yang datangnya daripada Allah SWT inilah yang akan menjamin kesejahteraan manusia tidak mengira agama apa yang dianuti.”-Malaysiakini

3 comments:

Anonymous said...

bila orang tua nyanyuk berbicara ...??? kah...kah...kah

Anonymous said...

to anon : ko tu yang nyanyuk dan bengong!

Anonymous said...

ek eleh...
macam pandai konon org tua tu..
kelantan tu..jenayah pon x terkawal..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...