Easy Blog Tricks


camarputih06@gmail.com..

tinggalkan link blog anda di bawah untuk di masukkan dalam list blog CamarPutih..Linkkan juga blog Camar Putih di blog anda.

jom merapu di sini

Followers

14.2.10

Selamat Pulang..Selamat Berjuang..



Sekejap benar saya mengenali mereka. Walau tidak seakrab mana, namun sejarah perjalanan hidup mereka di dataran Syam, sekelumit saya ketahui.

Ifwat atau lebih di kenali dengan gelaran ‘Pok Wat’ cukup di kenali di Mu’tah. Sama juga dengan Abang Mizi. Bagi saya, mereka adalah generasi ilmuan yang berjaya di lahirkan dari kilang ilmu di sini.

Jiwa mana yang tidak punya sejarah hidup. Samaada ia hitam atau putih, ia adalah lakaran sunnatullah yang perlu di teladani oleh setiap manusia.

Begitu juga dengan kedua-dua insan ini. Mereka akhirnya menamatkan kembara rehlah ilmiah masing-masing setelah berhempas pulas mengembara di tanah orang.

Alfun Mabruk alaikum!!

Tentu sekali ‘kaum melayu’ di Mu’tah khususnya merasai akan kepulangan mereka.
Bukan memuji mahupun memuja, sekadar panduan bagi kita bersama untuk terus berjuang mencari permata ilmiah di sini.

Kagumnya saya pada mereka pada sisi pandangan yang pelbagai. Dari segi ilmu, pengalaman berpersatuan, pergaulan dan sebagainya, masing-masing di anugerahkan oleh Allah akan bakat dan kelebihan yang unik.

Sebelum kaki kembali menjejak tanah melayu, Ifwat sempat berkongsi nasihat kepada saya.


“ ..bila enta dah di pandang tinggi oleh orang lain, orang di sekeliling enta akan sukar dan segan untuk menegur akan kesalahan yang di buat oleh enta..maka enta kena pandai melaluinya”

Selamat pulang ke tanah air..moga kita kembali bertemu di lapangan dan medan yang lebih
mencabar!

Sayonara!!

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...