Easy Blog Tricks


camarputih06@gmail.com..

tinggalkan link blog anda di bawah untuk di masukkan dalam list blog CamarPutih..Linkkan juga blog Camar Putih di blog anda.

jom merapu di sini

Followers

15.11.09

'..anDai aKu daPat seLami hAti seOranG muAlaf..'


Saya merasakan menjadi kebiasaan sahabat-sahabat yang online YM akan meletakkan status mereka dengan pelbagai keadaan.

Samaada yang berbentuk cerita.

Tazkirah.

Peringatan tentang program..

Persoalan..contohnya “kawan-kawan yang tahu akan hukum begini begini,sila buzz saya ye!”

Menggambarkan keletihan..

Mahupun yang meluahkan perasaan.. seperti…

“Tuhan, jaga dia untukku…”

Yang kelakarnya, apabila wujud individu yang amat memberi perhatian akan status kawan mereka, kita akan dapati jawapan balas dalam status YM mereka seperti begini..

“Tuhan, kalau ‘tutt tutt’ tak nak jaga dia, bagilah aku jaga dia..”

Atau…

“Tuhan,jaga dia sekarang,musim sejuk,jaga aku pulak..”

Huhuhu..

Saya juga tidak terlepas untuk sentiasa membaca status YM sahabat-sahabat apabila setiap kali online.

Sekadar mengetahui perkembangan terkini mereka.

Seketika waktu dulu, saya tertarik dengan status salah seorang sahabat yang juga ahli rumah saya.

Kalau nak diikutkan, beliau memang gemar meletakkan status yang kelakar dan pelbagai versi.

Namun hari itu, saya cukup tertarik dengan status beliau yang menyimpan seribu satu persoalan dan harapan.

‘ Andai aku dapat selami hati seorang mu’alaf’…

Mereka ‘saudara baru’..jiwa mereka sekental Bilal bin Rabah..

“ Afiq, kenapa nta letak status YM nta macam tu?”.

Menjadi kebiasaan kepada saya untuk bertanya kepada sesiapa jua yang meletakkan status YM yang menarik perhatian.

Sambil tersenyum dan buat-buat terkejut beliau hanya mengatakan..

“ Saja..”

Saya mendesak Afiq untuk menceritakan apa yang terselit di sebalik status YM nya yang cukup menarik dan ‘boom’ itu.

Kerna saya yakin ada cerita di sebalik status YMnya..

Akhirnya beliau memulakan cerita dengan mengatakan bahawa beliau cukup tersentuh dengan cerita yang beliau dengari seusai tamat mesyuarat MPPMJ.

Beliau menceritakan, ada seorang akhwat mu’alaf yang sedang bersama-sama menuntut ilmu di dataran Syam ini.


Yang menjadikannya tersentuh adalah cerita silam di sebalik ketabahan akhwat itu dalam mencari nur Islam dan menggenggamnya.

Akhwat itu ketika bergelumang dengan kegelapan ‘agama terdahulu’, bukanlah calang-calang orangnya.

Kerana kehebatan dan keteguhannya pada ‘agama gelap’ tersebut, dia di tawarkan untuk melanjutkan pelajaran ke Vantican City.

Namun hidayah Allah, tiada siapa pun yang mampu untuk menghalang dan meramalkannya.

Beliau kembali ‘lahir’ dan kembali kepada fitrah yang suci lagi bersih..

Cerita disebalik selepas beliau menjadi ‘Srikandi Islam’ dan mempertahan serta melalui kehidupan selepas itu tidak pulak Afiq ketahui.

Tetapi saya yakin, plot serta jalan ceritanya hampir sama dengan mana-mana saudara baru yang baru ‘dilahirkan’.

Teringat saya akan cerita Ustaz Othman Abdullah (kalau tak salah saya, namanya begitu) Mantan Ketua Paderi Malaysia dahulu.

Bagaimana nyawa beliau hampir melayang di hujung dan bilahan tajam parang ayahnya.

Dan beliau menjalani kehidupan dalam ancaman. Nyawa menjadi taruhan andai ‘rahsia besar’ serta kelemahan agama lama di bocorkan kepada umum.

Masakan tidak, Ketua Paderi di Vantican City hampir kelu kerana tidak mampu menjawab persoalan yang dilontarkan oleh beliau dalam membandingkan kebenaran agama Islam dan Kristian.

Seperit Ustaz Othman Abdullah melalui kehidupan beliau sama jugalah peritnya Ustaz Farid Ravi menghadapinya.

Kagumnya saya pada mereka adalah kental dan kuatnya kepercayaan mereka.

Sekental dan setabah sirah menunjukkan Bilal mempertahankan agamanya walau hampir nyawanya dilucutkan.

Benar akan status YM Afiq.

Andai kita dapat selami hati dan perasaan mereka, tentu sahaja iman dan kekuatan kita melebihi mereka.

Masakan tidak, lahirnya kita ke dunia, Islam sudah tersandar dan tersangkut di badan kita.

Sayangnya..Islam itu kerap kali tercicir di jalanan..

Berbeza dengan ‘saudara baru’.

Mereka lalui kehidupan permulaan dengan penuh kegelapan. Pastinya Nur yang mereka temui selepas itu, tidak mereka lepaskan kembali.

Moga Allah sentiasa memelihara mereka….dan kita..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...